Welke Kettlebell Is Geschikt Voor Mij?

 

Kettlebell KopenBen je klaar om de voordelen van kettlebell training te ervaren maar weet je niet zeker met welk gewicht kettlebell je het best kunt beginnen? Geen probleem! In de onderstaande tabel vind je een overzicht van de verschillende gewichten en voor wie deze het meest geschikt zijn.

Als je begint met kettlebell oefeningen is het belangrijk dat je het gewicht kiest dat het beste bij jou past. Dit voorkomt aan de ene kant blessures en zorgt er aan de andere kant voor dat je het maximale uit je training haalt. Hier onder vind je een overzicht van de verschillende gewichten en voor wie deze geschikt zijn.

 

4 kg kettlebell Vrouwen van 65+ en vrouwen die heel lang niet aan sport hebben gedaan of een lage belastbaarheid hebben in verband met bijvoorbeeld milde (rug)klachten.
8 kg kettlebell Voor alle vrouwen onder de 65 die blessure vrij zijn is dit de beste kettlebell om mee te beginnen.
12 kg kettlebell Voor vrouwen met een goede fysieke conditie en voor mannen van 65+ of met een slechte belastbaarheid.
16 kg kettlebell Voor alle mannen onder de 65 die blessure vrij zijn is dit het meest geschikte gewicht. Ook voor sterke vrouwen is dit een goed gewicht.
20 kg / 24 kg kettlebell Voor mannen met een goede conditie en mannen die de basistechnieken onder de knie hebben
32 KG / 48 kg Voor sterke mannen die op zoek zijn naar meer uitdaging is 32 kg geschikt. 48 kg is voor echte krachtpatsers en grizzlyberen.

 

Als je nog nooit met een kettlebell getraind hebt, dan is het verstandig om niet te hard van stapel te lopen. Ga liever voor een iets lichtere kettlebell een besteed veel aandacht aan het goed uitvoeren van de technieken. Dit geldt zeker voor de ballistische oefeningen zoals swings en snatches. Als je de oefeningen eenmaal goed beheerst dan kun je altijd nog overstappen naar een zwaardere kettlebell.

Het is ook verstandig om wat lessen te nemen bij een gecertificeerd kettlebell trainer. Wil je vanuit huis leren, volg dan een goed opgebouwde cursus met duidelijke uitleg van de verschillende technieken, zoals deze.

Twijfel je nog over welk gewicht voor jou het meest geschikt is? Bespreek dit dan voordat je een kettlebell koopt met je huisarts of fysiotherapeut. Een intensieve training is goed maar het moet wel veilig blijven.

Wil je de effecten van kettlebell training zelf ervaren? Klik hier voor een complete kettlebell dvd cursus of om een kettlebell te kopen.

Andere tips bij het kiezen van een kettlebell

Naast het kiezen van het juiste gewicht zijn hier nog wat andere tips om je te helpen de meest geschikte kettelbell uit te zoeken:

  • Kies een kettlebell met een gebogen handvat. Dit helpt om hem gecentreerd te houden tijdens oefeningen.
  • Zorg evoor dat het handvat breed genoeg is om de kettlebell comfortabel met twee handen vast te houden. Zo komen je handen niet in de verdrukking tijdens tweehandige oefeningen zoals swings.
  • Ga voor een gietijzeren kettlebell. Er zijn ook veel plastic modellen te koop. Deze hebben echter vaak een plaknaad over het handvat lopen die enorm kan gaan irriteren tijdens ballistische oefeningen zoals cleans en snatches.
Share
 Posted by at 09:44