Apr 052013
 

Vet VerbrandenAls je regelmatig een kettlebell workout doet, dan weet je ondertussen dat het een zeer snelle en effectieve manier is om van ongewenst vet af te komen. Al binnen een paar weken zou je een duidelijk verschil moeten merken in je kracht en je conditie. Misschien merk je zelfs al dat je kleding losser gaat zitten.

Na een aantal maanden zou het echter kunnen dat je resultaten, ondanks je aanhoudende training, ineens minder worden en dat je nog nauwelijks vooruitgang ziet. Over het algemeen ligt dit niet aan de training zelf maar aan de combinatie van beweging en voeding. In dit artikel vind je wat tips die je kunnen helpen om de juiste combinatie te vinden voor een effectieve vet verbranding.

Voeding

We beginnen met voeding. Het spreekt natuurlijk voor zich dat een gezond en gebalanceerd dieet met genoeg verse groente en fruit belangrijk is. Je hoeft geen radicaal crash dieet te volgen maar je moet wel rekening houden met wat je eet. Uitgebreide informatie hierover vind je bijvoorbeeld op het voedingscentrum. Hier volgen daarnaast nog wat tips met betrekking tot je eetgewoonten die ervoor kunnen zorgen dat je lichaam vet blijft verbranden:

  • Drink voldoende water. Begin ‘s ochtends meteen met een groot glas water en wacht vervolgens 15 minuten met ontbijten. Drink ook gedurende de dag regelmatig een glas water. Experts raden ongeveer 2 liter per dag aan.
  • Eet niet twee keer per dag heel veel, maar verspreid je voedselinname over vijf of zes eetmomenten. Dit zorgt ervoor dat je stofwisseling op gang gehouden wordt en dat je bloedsuikerniveau op peil blijft.
  • Zorg dat je gedurende de dag altijd een gezonde snack bij je hebt zoals een stuk fruit of walnoten. Dit zal je helpen om de verleiding van ongezond snacken te weerstaan.
  • Eet niet vlak voordat je gaat slapen. Deskundigen raden aan om ongeveer drie uur voordat je naar bed gaat niets meer te eten.

Moet ik calorieën tellen?

Veel mensen houden een compleet dagboek bij waarin ze de hoeveelheid calorieën bijhouden die ze ieder dag eten. Hoewel dit handig kan zijn om een globaal overzicht te krijgen van wat je zoal eet op een dag, is het niet nodig om iedere calorie die je eet te tellen. Elk voedingsmiddel is anders. Het heeft dan ook niet veel zin om je dieet uitsluitend te baseren op de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Je kunt die tijd beter besteden aan het samenstellen van een goed gebalanceerd voedingspatroon. Op die manier krijgt je lichaam vanzelf de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen in de juiste verhouding.

Beweging

Vet verbranden heeft alles te maken met de juiste combinatie van voeding en beweging. De beste vorm van beweging als je van overtollig vet af wilt komen is interval training. Veel mensen denken dat urenlange cardio sessies op de treadmill of de hometrainer de oplossing zijn. Onderzoek heeft echter aangetoond dat een juiste combinatie van aërobische training en krachttraining veel effectiever is. Dit is dan ook wat kettlebell oefeningen zo effectief maakt.

Om de effectiviteit van je kettlebell training zo hoog mogelijk te houden volgen hier wat tips:

  • Wissel je trainingen af. Een van de mooie dingen van de kettlebell is dat je er zoveel verschillende oefeningen mee kunt doen. Doe dus niet drie keer per week de zelfde training. Dit zorgt ervoor dat je lichaam gewend raakt aan de bewegingen en routine ontwikkelt die de effectiviteit vermindert. Wissel de oefeningen af die je in je training doet. Concentreer je de ene keer wat meer op je onderlichaam en de andere keer meer op je bovenlichaam. Doe de ene keer wat meer cardio (swings, cleans, snatches) en de ander keer wat meer krachtoefeningen (squats, presses, windmills, get-ups, rows enz.).
  • Blijf je lichaam uitdagen. Als je merkt dat bepaalde oefeningen je makkelijk afgaan, verhoog dan het aantal repetities of het aantal sets. Je kunt ook de rust momenten tussen sets verkorten. Je kunt ook overstappen op een zwaardere kettlebell óf met twee kettlebells tegelijk gaan trainen. Door steeds je grens op te zoeken en er net een stapje overheen te zetten voorkom je dat je lichaam lui wordt en blijf je het maximale uit je training halen.
  • Train drie keer per week. Train het liefst om de dag. Hierdoor heeft je lichaam tussen trainingen door tijd om bij te komen maar houd je wel je stofwisseling (en daarmee je vet verbranding) op gang.

Hopelijk helpen deze tips je om het maximale te blijven halen uit je workouts. Heb je nog nooit met een kettlebell getraind en wil je zelf ervaren waarom dit fitness hulpmiddel ondertussen zo mateloos populair is? Klik Hier


Gerelateerde Artikelen:

Share
 Posted by at 12:13

Sorry, the comment form is closed at this time.