Nov 272014
 

vet-verbranden-de-basisEr zijn honderden theorieën over wat er voor nodig is om vet te verbranden, en vaak spreken ze elkaar tegen. Je moet dit of dat eten, zus of zo trainen. Iedere week komt er wel weer een nieuw dieet op de markt. Op zijn zachtst gezegd erg verwarrend allemaal.

Zie je -net als veel mensen – door de bomen het bos niet meer? In dit artikel kijken we naar de absolute basis van vet verbranding. Zoals je zult zien komt het neer op één simpele formule. Door deze toe te passen ben je al een heel eind op weg naar je ideale lichaam.

Vet verbranding is een ingewikkeld proces. Het hangt af van onder andere: je lichaamstype, hoeveel je eet, wat je eet, je hormoonhuishouding, hoeveel en hoe je beweegt, je huidige lichaamssamenstelling – en ga zo maar even door.

De absolute basis van vet verbranden is echter heel simpel. Het komt neer op energie (calorieën) in versus energie (calorieën) uit.

Het begint met voeding

Je calorie inname hangt natuurlijk af van je dieet. Het gaat er niet alleen om hoeveel je eet, maar zeker ook wat. Je zult bijvoorbeeld kilo’s komkommer moeten eten om dezelfde hoeveelheid calorieën binnen te krijgen als met 100 gr ontbijtkoek.

Hoeveel calorieën je binnen krijgt bepaalt ook hoeveel je er weer zult moeten verbranden om te voorkomen dat een deel ervan wordt opgeslagen als lichaamsvet. Afslanken begint met je voeding. Je kunt vijf dagen per week fanatiek trainen, als je voedingspatroon knudde is, zal het weinig voor je doen.

Je eetgewoonten zijn dus belangrijk. Niet alleen als je wilt afvallen maar ook als je gezond wilt blijven. De reden dat we eten is immers om ons lichaam te voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft om te goed te kunnen functioneren.

Als je een beeld wilt krijgen van je huidige eetgewoonten en calorie inname, dan kun je gebruik maken van een online calorietabel zoals bijvoorbeeld calorietabel.nl. Het kan heel verhelderend zijn om je dagelijkse calorie inname een keer zwart op wit te zien.

Je hoeft echter niet ieder calorietje dat je binnenkrijgt te tellen. Als je last hebt van overtollig lichaamsvet, dan weet je immers al dat je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Je kunt hier iets aan doen door veranderingen aan te brengen in je eetgewoonten en/of je bewegingspatroon.

Verander je eetgewoonten

Een van de belangrijkste redenen dat het zoveel mensen maar niet om (blijvend) af te vallen is dat ze proberen om met tijdelijke oplossingen blijvende resultaten te behalen. Ze doen een maand lang een crash dieet of hongeren zichzelf volledig uit om maar zo snel mogelijk af te vallen. Dit is niet alleen ongezond, het leidt ook onvermijdelijk tot terugval (het zogenaamde jo-jo effect).

gezonde-voeding

De beste manier om blijvend van dat ongewenste vet af te komen is door gezonder en natuurlijker te gaan eten. Dit houdt in: minder bewerkt, voorverpakt, kant en klaar voedsel en meer natuurlijk, organisch en onbewerkt voedsel.

Geen idee hoe je dit het beste kunt doen of waar je moet beginnen? Ik kan van harte de recepten van Jasper Alblas aanbevelen. Ze zijn gezond, lekker en makkelijk te maken. Daarnaast hebben ze al duizenden mensen geholpen aan een blijvend slanker en gezonder lichaam.

Kleine stapjes

Alle beetjes helpen – zoals ze zeggen. Je hoeft niet je hele voedingspatroon in één keer om te gooien om succesvol af te slanken. Door stap-voor-stap wat kleine veranderingen aan brengen kun je al zeer goede resultaten behalen.

Probeer bijvoorbeeld deze kleine veranderingen:

  • Vervang één glas frisdrank/vruchtensap/bier per dag met een glas water.
  • Vervang één ongezonde snack per dag door een gezonder alternatief
  • Kies iets vaker voor vers, organisch (onbewerkt) voedsel
  • Verminder de hoeveelheid beleg op je brood

Als je een paar weken je voedingspatroon bijhoudt, dan kun je waarschijnlijk makkelijk tientallen kleine dingetjes ontdekken die je zonder veel moeite kunt vervangen door iets gezonders. Pik er een paar uit, houdt ze een maand lang vol en ze zullen een nieuwe gewoonte zijn geworden. Pik vervolgens weer een paar nieuwe uit terwijl je de vorige blijft doen. Al na een peer maanden zal je voedingspatroon er een stuk gezonder uitzien.

Beweging

De tweede helft van onze vet verbrand formule is beweging (calorieën uit). Ook hier wordt er eindeloos gedebatteerd over welke vorm van beweging het beste is, hoe vaak je moe trainen en hoe lang.

De waarheid is dat iedere beweging die je maakt energie kost – of je nu een gewicht heft, een stap zet of opstaat uit je luie stoel. Oftewel… hoe meer je beweegt (ongeacht op welke manier) hoe meer calorieën je verbrandt.

calorieen-verbranden-met-beweging

Maar – welke vorm van beweging levert de beste resultaten op in verhouding tot de tijd die je erin investeert? Want, wees eerlijk, we willen allemaal zo snel mogelijk zien waar we het voor doen.

Als je een paar jaar geleden aan de experts vroeg wat de beste manier was om vet te verbranden, dan was het antwoord cardio. Tegenwoordig hoor je steeds vaker krachttraining of HIIT (high intensity interval training).

Kortom, de meningen verschillen nogal. Het komt erop neer dat cardio, krachttraining en interval training alle drie je lichaam op een andere manier trainen:

Cardio: Verbrandt calorieën tijdens de training en verbetert je cardiovasculaire conditie. Het doet echter niet veel voor het vergroten van spiermassa. Het kost veel tijd als je echt resultaten wilt.

Interval training (HIIT): Is intensiever dan cardio en vormt zo’n beetje de middenweg tussen cardio en krachttraining.

Krachttraining: Verbrandt calorieën vóór en na de training (verhoogd de ruststofwisseling).

Het voordeel van kettlebell training is dat je hiermee alle drie de bovengenoemde vormen van trainen combineert. Doe wat sets met uitsluitend swings en je hebt een uitstekende cardio/HIIT workout. Doe wat sets met Turkish get ups of presses en je hebt een goede krachttraining. Combineer ze en je hebt – zoals ze in het Engels zeggen – ‘best of both worlds’.

Uiteindelijk komt het erop neer dat iedere vorm van beweging oneindig veel beter is dan helemaal niet bewegen, of je nu hardloopt, gewicht heft, 30 keer de trap op- en afloopt of gewoon een eind gaat wandelen. De kunst is om er – net als met je voedingspatroon – er een gewoonte van te maken.

Trek drie keer per week een half uurtje uit om wat te bewegen. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

Conclusie:

De basis van vet verbranding is heel eenvoudig. Het komt neer op minder calorieën eten dan je verbruikt. Een gezond en uitgebalanceerd dieet vormt de fundering. Tijdelijke oplossingen (crash diëten of jezelf verhongeren) leiden niet tot blijvende resultaten. Gezond eten moet een gewoonte worden.

Er word eindeloos gediscussieerd over welke vorm van beweging het beste is. De waarheid is dat iedere vorm van beweging beter is dan géén beweging.


 

Gerelateerde artikelen:

Share
 Posted by at 15:28

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.