Aug 072013
 

kettlebell kopen vragenIk heb niet veel geld en ik wil één kettlebell kopen die ik niet te snel ontgroeid ben. Wat kan ik het beste doen?

Na een paar maanden regelmatig trainen zal je kettlebell lichter aanvoelen en zullen de oefeningen je makkelijker afgaan. Dit komt doordat je, zeker in het begin, snel vooruit zult gaan wat betreft kracht en conditie. Dit betekent echter niet dat je meteen een zwaardere kettlebell moet kopen om nog profijt te hebben van je training. Weet je niet met welk gewicht kettlebell je het beste kunt beginnen? Dan vind je hier een duidelijk schema.

Er zijn verschillende manieren om je training intensiever en uitdagender te maken zonder op een zwaardere kettlebell over te schakelen. Je kunt bijvoorbeeld:

  • Het aantal sets uitbreiden dat je doet per oefening.
  • Meer herhalingen doen per set.
  • Je workout uitbreiden met extra oefeningen.
  • Minder rust nemen tussen sets.

Als je doel is om vet te verbranden en je conditie te verbeteren, kun je heel lang blijven trainen met je eerste kettlebell. Wil je echter je spieren ontwikkelen en meer kracht opbouwen, dan zul je waarschijnlijk eerder willen overstappen naar een zwaardere kettlebell.

Waar moet ik op letten bij het kopen van een kettlebell?

Kettlebells zijn tegenwoordig verkrijgbaar in diverse soorten en maten. Je hebt de keuze uit gietijzeren, stalen en vinyl kettlebells. Er zijn zelfs verstelbare ketllebells. Welke kun je het beste kiezen en waar moet je op letten bij het kopen van een kettlebell? Hier volgen een aantal tips:

  • De vorm van de kettlebell is belangrijk. Het beste is de originele ronde vorm. Er zijn veel oefeningen waarbij de kettlebell tegen je onderarm aankomt (snatches, cleans, presses). Met een hoekige kettlebell is dit verre van prettig. Ook het handvat van de kettlebell moet ronde hoeken hebben en moet hoog genoeg zijn om ervoor te zorgen dat de kettlebell niet tegen je pols, maar tegen je onderarm steunt als je hem boven je hoofd drukt (press).
  • Het handvat moet breed genoeg zijn om de kettlebell met twee handen vast te kunnen pakken. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld ‘two arm swings’, een van de basis oefeningen binnen de kettelbell training. Als je handen op elkaar geperst zitten tijdens oefeningen met twee handen, dan is dit niet erg comfortabel.
  • Het handvat moet egaal en glad zijn, oftewel het moet geen naden of randen bevatten. Tijdens de training draait en schuift het handvat in je handen. Als het niet egaal is dan is dat vragen om blaren.
  • Als je op een harde vloer traint (laminaat, tegels, hout) dan is het verstandig om voor een kettlebell te kiezen met een rubberen basis of eentje die met rubber gecoat is. Dit voorkomt krassen en deuken in je vloer.
  • Verstelbare kettlebell, ja of nee? Wij vermijden ze als de pest. Het klinkt mooi, een kettlebell die je zwaarder kunt maken naarmate je vooruitgang boekt. Onze ervaring met verstelbare kettelbells is echter dat het rammelende, onhandelbare gedrochten zijn waar niet mee te trainen valt en die oefeningen zoals snatches en cleans veranderen in een marteling.

Als het gaat om prijs/kwaliteit verhouding, dan gaat onze voorkeur uit naar de originele gietijzeren kettlebell. Deze is zeer duurzaam en heeft de juiste vorm om het maximale uit je training te halen. Als je iets meer te besteden hebt, dan kun je kiezen voor een stalen kettelbell. Deze genieten de voorkeur van professionals en worden ook gebruikt tijdens wedstrijden.

Hoe weet ik wanneer ik klaar ben voor een zwaardere kettlebell?

Hier is helaas geen eenduidend antwoord op te geven. Het hangt vooral af van je trainingsdoelstelling en je eigen voorkeur. Mensen die uitsluitend hun conditie op peil willen houden kunnen in principe hun hele leven doen met hun eerste kettelbell. Krachtsporters en atleten zullen waarschijnlijk al na een paar weken of maanden willen overstappen op een zwaardere kettlebell.

De meeste mensen beginnen met een kettlebell die ze relatief makkelijk aankunnen. Dit wordt ook aangeraden. Het vermindert de kans op blessures en het is belangrijk om eerst te leren hoe je de oefeningen op de juiste manier uitvoert. Heb je de hierboven genoemde tips toegepast om je training intensiever te maken, maar biedt dit nog steeds niet voldoende uitdaging? Dan is het waarschijnlijk tijd voor een zwaardere kettlebell.

Moet ik, naast een kettlebell, nog iets anders kopen om te kunnen beginnen met trainen?

Nee. Je kunt met één kettlebell alle oefeningen thuis in de woonkamer doen. Als je nog nooit met een kettlebell getraind hebt is het echter verstandig om een kettlebell workshop te volgen zodat je de oefeningen op de juiste manier leert. Ook de kettlebell dvd cursus is een uitstekende manier om op je eigen tempo, vanuit huis te leren hoe je de kettlebell hanteert.

Kan ik beter een zwaardere kettlebell kopen of een tweede van hetzelfde gewicht?

Het trainen met twee kettlebells voegt een hele nieuwe dimensie toe aan de training. Voor beginners is het echter aan te raden om eerst over te stappen op een zwaardere kettlebell voordat ze beginnen aan dubbele kettlebell training.

Mannen die beginnen met een 16 kilo kettlebell kunnen het beste overstappen naar 24 kg en daarna naar 32 kg.

Vrouwen die beginnen met een 8 kg kettelbell kunnen het beste overstappen naar 12 kg en daarna naar 16 kg.


Gerelateerde Artikelen:

Voor wie is de kettlebell: Wie kunnen er veilig beginnen met kettlebell training?

Voordelen van kettlebell oefeningen: Leer meer over de voordelen van deze vorm van training.

 

Share
 Posted by at 10:40

Sorry, the comment form is closed at this time.