Oct 292013
 

turkish get-up de ultieme kettlebell oefeningDe Turkish Get-Up is een kettlebell oefening die je zeker zult willen toevoegen aan je training als je eenmaal wat meer ervaring hebt. Van alle kettlebell oefeningen is dit waarschijnlijk een van de meest intensieve. Hier zul je al snel achter komen als je hem voor de eerste keer probeert. De Turkish Get-Up vereist de samenwerking van alle spieren in je lichaam. Het is dan ook een uitstekende oefening om functionele, total-body kracht te ontwikkelen. Daarnaast zul je de calorieën bijna voelen wegsmelten tijdens deze oefening.

Veel mensen hebben in het begin een gloeiende hekel aan de Turkish Get-Up. Als ze hem eenmaal onder de knie hebben en zijn effectiviteit hebben ervaren, wordt deze oefening echter meestal een vast onderdeel van hun training.

Wat is de Turkish Get-Up?

Simpel gezegd is de Turkish Get-Up een oefening waarbij je vanuit een liggende positie tot een staande positie komt met de kettlebell boven je hoofd. Hij bestaat uit verschillende fases:

  • Begin liggend op je rug met je kettlebell naast je.
  • Trek met twee handen je kettelbell naar je borst. Doe dit nooit met een hand tenzij je graag iets wilt scheuren, verrekken of breken!
  • Druk met één hand de kettlebell vanaf je borst recht omhoog en houdt hem daar stabiel.
  • Gebruik je buikspieren en je vrije arm om overeind te zitten.
  • Gebruik je benen en je vrije arm om je heupen van de grond te tillen.
  • Verplaats je been aan de kant van je vrije arm onder je lichaam door zodat je op één knie komt te zitten.
  • Ga staan (waarbij je de kettlebell recht boven je hoofd drukt.

Nadat je dit allemaal gedaan hebt, herhaal je de hele procedure in omgekeerde volgorde om weer tot een liggende positie te komen.

Waarschijnlijk ben je van de bovenstaande uitleg niet echt wijzer geworden. Bekijk de onderstaande video om te zien hoe de Turkish Get-Up er in het echt uitziet.

Turkish Get-Up leren

Wil je de Turkish Get-Up zelf proberen, dan raden we je aan om in het begin veel aandacht te besteden aan een goede uitvoering. Probeer de oefening niet te snel te doen. Het belangrijkste is om de kettlebell goed stabiel te houden nadat je hem eenmaal omhoog hebt gedrukt.

De beste manier om deze oefening te leren is door de verschillende fases afzonderlijk te oefenen. Oefen eerst het overeind zitten en kom weer terug naar de liggende houding. Oefen daarna overeind zitten plus heupen van de grond tillen. Als je dit beheerst kun je de volgende stap toevoegen (de knielende houding) en daarna het rechtop staan.

Door in fases te oefenen, te letten op een goede uitvoering en te allen tijde de kettlebell stabiel te houden, zul je blessures voorkomen en de oefening snel onder de knie krijgen. In het begin zul je deze oefening waarschijnlijk vervloeken. Heb je hem eenmaal onder de knie en heb je ervaren hoeveel hij toevoegt aan je training, dan zal hij niet meer weg te denken zijn uit je kettlebell workouts.

Heb je nog geen ervaring met kettlebell training en wil je zelf ervaren hoe effectief deze is voor kracht, conditie en vet verbranding? Klik hier om te leren hoe je snel vanuit huis kunt beginnen met deze training.


Gerelateerde Artikelen

Kettlebell Swing Kettlebell Swing – Vet Verbranden, Conditie en Explosieve Kracht
 kettlebell-clean De Kettlebell Clean
Vrouwen met kettlebell Kettlebell Oefeningen – Tips Voor Training
platte buik Kettlebell Oefeningen voor een Platte Buik
Share

Sorry, the comment form is closed at this time.