Jan 282015
 

Helaas is vet verbranden niet zo simpel als het slikken van een pilletje. Er zijn echter wel een hoop dingen die je kunt doen om het proces te versnellen. In dit artikel vind je een aantal simpele tips die je zullen helpen om sneller van de ongewenste vet af te komen.

Zoals je in het artikel over de basis van vet verbranden kunt lezen, is een calorie tekort de sleutel om van ongewenst lichaamsvet af te komen. Dit houdt in dat – als je meer energie (calorieën) verbruikt dan je via je voeding binnenkrijgt – je lichaam vet gaat verbranden.

Kortom, het eerste wat je moet doen als je succesvol wilt afvallen… is kijken naar je dieet!

Dat brengt ons bij onze eerste tip:

Tip 1: Ruim je keuken uit

Succesvolle vet verbranding begint in je keuken. Neem een kijkje in je koelkast, diepvries en voorraadkast. Ligt hier voedsel in waarvan je weet dat je het eigenlijk niet zou moeten eten? Zorg er dan voor dat het verdwijnt uit je keuken.

Zelfs als je een ijzeren wilskracht hebt, zul je af en toe de verleiding om te snacken niet kunnen weerstaan. Als je alleen maar gezonde snacks in huis hebt dan kan dit een groot verschil maken in de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt. Je moet immers een hoop komkommer, wortels of bleekselderij eten om aan dezelfde calorie-inname te komen als één donut.

Zorg dus dat alle ongezonde snacks hun weg uit je keuken (en de rest van je huis) vinden en vervang ze met gezondere (minder calorie rijke) alternatieven.

Tip 2: Zorg voor voldoende slaap

Als het gaat over vet verbranden, dan is het belang van voldoende nachtrust iets dat vaak over het hoofd wordt gezien. Sommige mensen grijpen zelfs naar calorie bommen zoals energy drinks om voldoende energie te hebben om te kunnen trainen. Niet echt de ideale oplossing.

slaap-en-vet-verbranden

Hoe kan het krijgen van voldoende slaap je helpen om vet te verbranden? De gevolgen van te weinig nachtrust zijn onder andere:

  • Een verhoogde aanmaak van het stress hormoon cortisol. Een van de nadelige gevolgen hiervan is dat de vet verbranding vertraagd.
  • Verhoogde aanmaak van het hormoon ghreline. Dit hormoon wekt de eetlust op.
  • Verminderde aanmaak van het hormoon leptine. Dit hormoon is er juist voor verantwoordelijk om aan te geven wanneer je vol zit.
  • Al na 4 dagen onvoldoende slaap raakt de verwerking van insuline van slag. Hierdoor wordt het moeilijker voor je lichaam om koolhydraten te verwerken en worden ze eerder opgeslagen als vet.

Een Amerikaans onderzoek wijst uit dat mensen die onvoldoende slaap krijgen meer gaan snacken en eerder kiezen voor koolhydraat rijke snacks. Een ander onderzoek naar slaapgebrek en overgewicht wijst uit dat mensen die te weinig slaap krijgen grotere porties gaan eten. Dit komt de vet verbranding natuurlijk niet ten goede.

Tip 3: Ga voor de full-body workout

Hoe meer spieren je tegelijkertijd aan het werk zet, hoe efficiënter en sneller je calorieën en dus vet zult verbranden. Hoewel elke vorm van beweging beter is dan helemaal niet bewegen, wil je natuurlijk zo snel mogelijk resultaten zien. Dan zijn oefeningen die veel verschillende spiergroepen activeren, zoals kettlebell oefeningen, een goede keus.

vet-verbranden-met-total-body-workout

foto: djrome

Wil je snelle resultaten? Ga dan voor drie of vier full body workouts van minimaal 30 minuten per week, iedere keer met één dag rust tussen trainingen.

Doe niet alleen cardio, maar ook kracht training. Hoewel cardio goed is voor vet verbranding, doet het niet zoveel voor het in stand houden van je spiermassa. Het beste is dus om cardio en krachttraining te combineren (zoals met bijvoorbeeld kettlebell training).

Oefeningen die zoveel mogelijk spiergroepen aan het werk zetten zijn de meest effectieve manier om vet te verbranden. Daarnaast bevorderen ze ook samenwerking tussen spieren. Oftewel, ze helpen bij het ontwikkelen van functionele kracht.

Als je denkt dat je van buikvet af kunt komen door duizenden sit-ups of crunches te doen, dan heb je het mis. In ons artikel over buikspieren trainen hoe je van overtollig buikvet afkomt zonder ook maar één enkele sit-up te hoeven doen.

Tip 4: Verminder je inname van koolhydraten

Waarschijnlijk is een van de beste manieren om vet te verbranden – zonder dat je iedere calorie moet gaan zitten tellen – het verminderen van de hoeveelheid koolhydraat-rijk voedsel dat je eet.

minder-koolhydraten-eten

foto: aloha75

Onderzoek wijst consequent uit dat mensen die minder koolhydraten gaan eten automatisch minder calorieën binnenkrijgen. Het gevolg is dat ze, zonder hier extra moeite voor te doen, overtollig vet beginnen te verbranden.

De beste manier om minder koolhydraten te gaan eten is door suikerrijke producten uit je dieet te schrappen, of in ieder geval te beperken. Denk hierbij aan snoep, frisdrank, chips, gedroogd fruit maar ook aan zetmeelrijke producten zoals aardappels, pasta en rijst.

Tips 5: Drink iedere dag groene thee

Als je kunt kiezen tussen een blik cola-light of groene thee… kies dan voor optie twee. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat groene thee de stofwisseling kan versnellen, waardoor je per dag meer calorieën en dus meer vet verbrandt.

vet-verbranden-met-groene-thee

foto: Kankan

Groene thee zit ook bomvol antioxidanten en phytochemicaliën. Deze helpen de oxidatie te voorkomen in je lichaam die aangericht wordt door vrije radicalen. De cafeïne in groene thee kan je energie vergroten. Daarnaast zou de drank helpen om honger gevoel te verminderen.

Kortom… kies voor groene thee bij de lunch.

 

Share
 Posted by at 20:22

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.