Sep 032014
 

calorieen-verbranden-met-kettlebellHet is niet zo vreemd dat zoveel mensen inmiddels fan zijn van de kettlebell. De training kent zoveel voordelen dat het moeilijk is om er niet van te gaan houden. Hij maakt je sterker, soepeler, slanker, fitter en vergroot je uithoudingsvermogen.

Maar hoe effectief is een kettlebell workout nu eigenlijk als het gaat om calorieën verbranden? Een recent Amerikaans onderzoek geeft op deze vraag een verhelderend antwoord.

Dit onderzoek werd verricht door de Universiteit van Wisconsin en gepresenteerd door het American Council on Exercise (ACE), een vooraanstaande autoriteit op het gebied van fitness in de VS. De groep die deelnam aan het onderzoek bestond uit mannen en vrouwen tussen de 29 en de 46 jaar oud.

Uit het onderzoek bleek dat de gemiddelde persoon tijdens een kettlebell workout maar liefst 400 calorieën kan verbranden in slechts 20 minuten. Dit komt neer op 20 calorieën per minuut. Dat is het equivalent van hardlopen met een tempo van 16 km per uur of in een snel tempo heuvel op langlaufen.

Wat maakt kettlebell training nu precies zo effectief?

Hoe komt het nu precies dat een kettlebell workout zo intensief is en zo snel calorieën verbrandt? Hier zijn een aantal aanwijsbare redenen voor:

  • Ten eerste zetten de meeste kettlebell oefeningen diverse spiergroepen tegelijkertijd aan het werk. Dit in tegenstelling tot de meeste conventionele krachtoefeningen, die zich vaak richten op een enkele spiergroep.
  • Ten tweede beslaan veel kettlebell oefeningen meerdere bewegingsvlakken. De swing combineert bijvoorbeeld een omhoog/omlaag beweging met een voorwaarts/achterwaarts beweging.
  • Ten derde zorgt het gebruik van meerdere spiergroepen en bewegingsvlakken ervoor dat je tijdens kettlebell training ook je stabilisatoren veel intensiever aan het werk zet dan bij de meeste andere vormen van training. Dit zijn de vaak dicht bij gewrichten gelegen spieren die een belangrijke rol spelen bij romp stabiliteit.

Hoe meer spiergroepen je activeert tijdens je training, hoe meer energie het je lichaam kost en hoe meer calorieën je verbrandt.

Juist omdat kettlebell training zo intensief is, is het belangrijk om te trainen met een gewicht dat aansluit bij je huidige fitness niveau. Weet je niet met welke kettlebell je moet beginnen? Dan vind je hier welk gewicht voor jou het meest geschikt is.


Gerelateerde Artikelen:

Share
 Posted by at 13:24

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.