Jan 242013
 

Het is heel makkelijk om jezelf voor te nemen om voortaan een paar keer per week te trainen. Om je hier vervolgens consequent aan te houden blijkt vaak een stuk lastiger. Vaak beginnen we vol goede moed aan iets, houden het een week of twee vol en verliezen daarna de motivatie. Dit geld ook voor kettlebell training. We halen een kettlebell in huis, doen de eerste week drie trainingen, de week daarna een en vervolgens blijft hij werkeloos in de hoek staan. We kijken er af en toe naar en denken “ik moet weer gaan trainen”. Helaas komen we vaak niet verder dan die gedachte. In dit artikel vind je een aantal tips om je te helpen gemotiveerd te blijven om te trainen.

Tip 1: Stel een doel

Om ergens te komen moet je eerst weten waar je heen wilt. Het is dus belangrijk om een doel te hebben waar je naartoe kunt werken. Dit doel moet:

  • Belangrijk genoeg voor je zijn om er de tijd en energie in te steken die nodig is om het te bereiken. 
  • Meetbaar zijn. Stel voor jezelf een termijn waarbinnen je het doel moet hebben bereikt.
  • Realistisch zijn. Je moet geloven dat je doel ook daadwerkelijk bereikbaar is.

Realistisch en meetbare doelen kunnen bijvoorbeeld zijn: “Over een half jaar ben ik 20 kilo afgevallen” of “Over één jaar heb ik een strak, sterk en mooi gespierd lichaam”. Nadat je een doel bepaald hebt, is het belangrijk om na te gaan hoe belangrijk het voor je is om dit doel te bereiken. Als je van je huisarts te horen krijgt dat je óf 20 kilo moet afvallen óf het risico loopt op een vroegtijdige dood, dan zal de motivatie om gewicht te verliezen waarschijnlijk heel groot zijn. Oftewel, je doel moet echt belangrijk voor je zijn, anders kun je er net zo goed niet aan beginnen.

Tip 2: Bepaal welke stappen er nodig zijn

Als je je doel hebt bepaald, dan kun je gaan kijken welke stappen er nodig zijn. Wat ga je iedere week doen om je doel te bereiken? Dit zijn je subdoelen. Als je wilt afvallen dan zul je bijvoorbeeld naast een wekelijks trainingsschema ook veranderingen aan willen brengen in je eetgewoonten. Maak vooraf een wekelijkse planning zodat je precies weet wat je elke week moet doen om dichter bij je einddoel te komen.

Tip 3: Maak van je training een gewoonte

De mens is een gewoontedier. Het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte is niets anders dan jezelf programmeren om iets consequent te doen. Dit is simpel maar helaas niet makkelijk. Hoe maak je van je kettlebell training een gewoonte?

  • Bepaal vaste dagen waarop je wilt trainen. Dit moeten elke week dezelfde dagen zijn. Zorg ervoor dat je na iedere training in ieder geval één dag hebt om bij te komen.
  • Stel een tijd vast waarop je op deze dagen je training gaat doen. Dit moet altijd dezelfde tijd zijn. Bijvoorbeeld zaterdag, dinsdag en donderdag om 20:oo uur.
  • Uit onderzoek blijkt dat je iets minimaal 21 keer moet doen om er een gewoonte van te maken. Oftewel, je moet minstens 7 weken lang drie keer per week trainen om van je training een gewoonte te maken.

Als je training eenmaal een gewoonte is geworden, dan zul je merken dat je op de dagen en de tijd die je hebt vastgesteld bijna automatisch naar je kettlebell grijpt. Je training is automatisme geworden. Je hoeft er niet meer over na te denken. Als je dit punt eenmaal bereikt hebt, dan zul je merken dat gaat uitkijken naar de volgende training en dat je je ellendig voelt als je een keer een training over moet slaan.


Gerelateerde Artikelen

Kettlebell Oefeningen, Tips voor Training

Waarom Kettlebell?

Voor Wie is de Kettlebell

 

 

Share
 Posted by at 11:32

Sorry, the comment form is closed at this time.