Kettlebell Oefeningen

 

Een van de mooie dingen van de kettlebell is de enorme hoeveelheid oefeningen die je ermee kunt doen. Hij wordt niet voor niets ook wel de ‘handheld total gym’ genoemd. Met kettlebell oefeningen werk je tegelijkertijd aan kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen.  De oefeningen die je met de kettlebell kunt doen zijn onder te verdelen in twee hoofdgroepen.

Zie voor een overzicht de Lijst met Kettlebell Oefeningen

Grind Oefeningen

Deze oefeningen worden langzaam uitgevoerd en zijn vooral gericht op het opbouwen van kracht. Ze hebben veel weg de traditionele oefeningen voor krachttraining met bijvoorbeeld barbells en dumbells. Voorbeelden van grind kettlebell oefeningen zijn onder andere Squats en Presses, Rows, de Turkish Getup en Windmills.

Ballistische Oefeningen

Dit zijn snelle en dynamische oefeningen. Deze oefeningen worden in hoog tempo uitgevoerd. Ze zijn zeer doeltreffend voor het verbeteren van de conditie, het ontwikkelen van functionele kracht en het verbranden van vet. Voorbeelden van ballistische kettlebell oefeningen zijn de Swing, One Hand Swing, Cleans en Pulls.

Een van de mooiste dingen van de kettlebell is dat hij zo ontzettend veelzijdig is. Er zijn niet alleen tientallen basis oefeningen, maar al deze oefeningen kunnen op oneindig veel manieren gecombineerd worden. Nog steeds worden er regelmatig nieuwe oefeningen geïntroduceerd… of nieuwe variaties op oude oefeningen.

Zie onderstaande video om een indruk te krijgen van de verschillende soorten kettlebell oefeningen.

Dit is slechts een kleine greep uit de enorme hoeveelheid verschillende oefeningen die je met de kettlebell kunt doen. Door grind oefeningen en ballistische oefeningen te combineren krijg je een perfecte balans tussen het vergroten van je kracht, het verbeteren van je uithoudingsvermogen en het  verbeteren van je flexibiliteit.

Voor iedereen die net begint met kettlebell oefeningen is het belangrijk om genoeg tijd en aandacht te besteden aan de juiste uitvoering en techniek. Een goede beheersing van de basisoefeningen zoals de Swing zal op de langere termijn je vooruitgang aanzienlijk versnellen. Je zult meer halen uit je training. Ook wordt de kans op blessures veel kleiner. Zie ook de Tips voor Training

Welk gewicht?

Voordat je begint met kettlebell training is het belangrijk dat je weet met welk gewicht kettlebell je het beste kunt beginnen. Als de kettlebell te licht is, dan haal je niet het maximale uit je training en ben je er waarschijnlijk snel op uitgekeken. Als je begint met een te zware kettlebell, dan worden je bewegingen ongecontroleerd en slordig. Hiermee vergroot je het risico op blessures.

Wil je meer weten over de gunstige effecten van kettlebell oefeningen? Klik hier.

Wil je een stap voor stap methode die je leert hoe je de kettlebell kunt gebruiken om jouw fitness- en afslankdoelen binnen korte tijd te bereiken? Probeer dan eens deze Kettlebell DVD Cursus.

Lijst van Kettlebell Oefeningen:

Ballistische oefeningen (conditie):

Grind oefeningen (kracht):



Kettlebell Swing

Kettlebell Swing – Vet Verbranden, Conditie en Explosieve Kracht

De Swing is waarschijnlijk een van de eerste kettlebell oefeningen die je ooit zult leren. Er is geen betere oefening om in korte tijd veel calorieën te verbranden, enorme conditie op te bouwen en explosieve kracht te ontwikkelen.

Alles over de Swing >>



kettlebell-clean

De Kettlebell Clean

Als je de swing eenmaal beheerst dan kun je door met de clean. Deze oefening ontwikkelt explosieve kracht, stabiliteit en het vermogen om inkomende kracht te sturen en te absorberen.

Alles over de Clean >>



Oefeningen Kettlebell Jerk

De Kettlebell Jerk

Een ballistische oefening die helpt bij het ontwikkelen van explosieve kracht en het overdragen van kracht van het onderlichaam naar het bovenlichaam.

 

Alles over de Jerk >>



kettlebell-snatch

De Kettlebell Snatch

Het is een van de meest explosieve kettlebell oefeningen. Als je met rap tempo calorieën wilt verbranden, een top conditie wilt opbouwen en explosieve wilt ontwikkelen, dan is de snatch een van de meest effectieve oefeningen die je kunt doen.

Alles over de Kettlebell Snatch >>


kettlebell-pressDe Military Press

De military press is een typische grind oefening. Als je een oersterk en strak bovenlichaam wilt, dan is dit de oefening voor jou. Niet alleen je schouders, maar ook je core, armen en benen krijgen met de military press een geweldige workout. Een goede uitvoering is echter essentieel als je er het maximale uit wilt halen.

Alles over de Military Press >>



kettlebell windmill

De Windmill

Deze grind oefening draagt bij aan het ontwikkelen van stalen buikspieren en het bevordert de flexibiliteit. Daarnaast zet hij diverse andere grote spiergroepen goed aan het werk, wat hem een uitstekende full-body oefening maakt.

Alles over de Windmill >>


De Kettlebell Front Squat

Als het gaat om het ontwikkelen van een strak en krachtig onderlichaam, dan zijn er weinig oefeningen die boven de front squat gaan. Ook voor het ontwikkelen van een sterke core, stabiliteit en explosieve kracht en snelle vet verbranding is deze oefening extreem effectief. Dit maakt hem tot een van de belangrijkste basis kettlebell oefeningen.

Alles over de Kettlebell Front Squat >>



split-squat

De (Bulgarian) Split Squat

Wil je sterke en strakke benen en billen? Dan is dit een oefening die je zeker regelmatig zult willen doen. De split squat zet je hele onderlichaam grondig aan het werk. Daarnaast krijgen ook je core en je armen tijdens deze oefening een goede workout.

Alles over de (Bulgarian) Split Squat >>


De Thruster

De Thruster combineert de front squat met de overhead press. Het resultaat is een oefening die je hele lichaam grondig aan het werk zet en in rap tempo calorieën verbrandt. Het is ook een uitstekende oefening om je mobiliteit te vergroten en te behouden.

Zie voor de juiste uitvoering: kettlebell thruster



turkish get-up de ultieme kettlebell oefening

Turkish Get Up – De Utlieme Kettlebell Oefening

De Turkish Get Up is een oefening die zeker niet mag ontbreken in je training. Als je hem voor het eerst probeert, zul je al snel merken waarom. Er zijn maar weinig oefeningen die zoveel spiergroepen zo grondig aan het wekt zetten.

Alles over de Turkish Get Up >>


Gerelateerde Artikelen


platte buik

Kettlebell oefeningen voor een platte buik

Ontdek waarom buikspieroefeningen niet de oplossing zijn als je snel van overtollig buikvet af wilt komen en waarom kettlebell oefeningen hier juist uitermate geschikt voor zijn. Als het je nog niet gelukt is om die platte buik of six-pack te ontwikkelen, dan ontdek leer je hier waarom.

Lees meer


kettlebell oefeningen voor vrouwen

Kettlebell Training Voor Vrouwen

Veel vrouwen zijn bang dat krachttraining ertoe zal leiden dat ze er ‘opgepompt’ uit gaan zien. Niets is echter minder waar. Alle vrouwelijke fitness modellen die met hun prachtige lichaam pronken op de voorkant van tijdschriften, hebben dat lichaam grotendeels te danken aan kracht/weerstandstraining zoals kettlebell workouts.

Leer meer over kettlebell training voor vrouwen


jongleren-met-kettlebell

Jongleren Met Een Kettlebell?

Dit tilt je training naar een heel nieuw niveau! Jongleren met een stuk gietijzer is waarschijnlijk niet voor iedereen. Toch zijn er een aantal zeer goede redenen om deze oefeningen te integreren in je workouts. Je hoeft ook geen circus artiest te zijn om ermee te beginnen.

Lees meer


Terug naar Kettlebell Info >>

Share
 Posted by at 19:44