Sep 032015
 

kettlebell-pressDe kettlebell military press (ook wel overhead press genoemd) is een typische ‘grind oefening‘. Als hij goed wordt uitgevoerd dan is het een geweldige spierversterkende oefening voor het hele bovenlichaam. Niet alleen je schouders, maar ook je buik-, rug- en armspieren worden tijdens deze oefening goed aan het werk gezet.

Pavel Tsatsouline, de man die de kettlebell in de VS introduceerde en auteur van ‘Enter The Kettlebell‘, zegt zelfs dat:

“Als je hard werkt aan je overhead press, dan hoef je bijna niets anders te doen voor je bovenlichaam.”

De kettlebell press heeft een iets ander effect dan een press met een dumbbell of barbell. Doordat de kettlebell tijdens de oefening tegen de achterkant van je arm rust, probeert hij je arm de hele tijd ‘uit het lood’ te trekken. Hierdoor moet je veel harder werken om je stabiliteit te behouden. Dit maakt de oefening intensiever, maar ook effectiever.

In de video hieronder laat kettlebell instructeur Phil Scarito zien hoe je de Military Press uitvoert…

Stappen voor het uitvoeren van de kettlebell military press:

  • Je begint met clean. De clean is een belangrijke basis kettlebell oefening en een belangrijke voorbereiding om de Press goed uit te voeren.
  • Na de clean sta je in wat de ‘rack’ positie wordt genoemd. In deze positie is je hele lichaam aangespannen. Zorg ervoor dat je stabiel staat en je benen, billen, core en armen goed aanspant.
  • De de arm met de kettlebell rust stevig tegen je borst en de kettlebell zelf rust in de tussen je boven en onderarm.
  • Adem diep in voordat je de press beweging begint.
  • Druk – terwijl je uitademt – de kettlebell omhoog, waarbij je zorgt dat alles aangespannen blijft. Deze opwaartse beweging is langzaam en gecontroleerd.
  • Breng de kettlebell weer langzaam omlaag. Ook tijdens deze neerwaartse beweging blijf je alles aanspannen. Het moet voelen alsof je de kettlebell omlaag ‘trekt’ in plaats van dat je hem alleen maar laat zakken.

Zoals met alle kettlebell oefeningen, geldt ook voor de Military Press dat je met het juiste gewicht moet beginnen. Té licht en je haalt niet het maximale uit je oefening. Té zwaar en de kans is groot dat je de oefening slordig en ongecontroleerd gaat uitvoeren. Wil je weten met welk gewicht je het beste kunt beginnen? Zie: Welke kettlebell is het meest geschikt voor mij

Vind je de standaard military press te saai en zoek je wat meer uitdaging? Probeer dan eens de bottom up press. Het is wel raadzaam dat je eerst de standaard versie van de press goed beheerst.

De press is een basis kettlebell oefening. Als je hem goed en gecontroleerd uitvoert dan zul je al snel merken hoe hard hij je hele lichaam aan het werk zet.

De press is ook uitstekend te combineren met andere oefeningen zoals cleans en squats. Dat is ook wat kettlebell training zo veelzijdig maakt… de eindeloze variatie mogelijkheden.

Wil je een uitstekende Nederlandse cursus waarin alle basis oefeningen uitgebreid aan bod komen? Probeer dan de Kettlebell Workout DVD Cursus van Jess vd Velde. Je leert niet alleen de oefening, maar je krijgt ook goed opgebouwde trainingen. De cursus is inclusief een kettlebell naar keuze.

Wil je liever zelf aan de slag? Dan kun je ook een losse kettlebell kopen. Je hebt er maar één nodig om de meeste oefeningen te kunnen doen. Ideaal als je vanuit huis wilt trainen.

Terug naar Kettlebell Oefeningen


Geralateerde Artikelen:

 

Share
 Posted by at 08:17

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.