Nov 052014
 

jongleren-met-kettlebellHet is waarschijnlijk niet voor iedereen, jongleren met een gietijzeren gewicht. Voor de meeste mensen bieden de standaard kettlebell oefeningen al meer dan genoeg uitdaging. Toch zijn er altijd mensen die net dat stapje verder willen gaan. Behoor jij tot ook deze groep? Lees dan verder…

De kettlebell is de afgelopen jaren gegroeid tot een zeer populair fitness hulpmiddel. Toch zijn er maar weinig mensen bekend met de onconventionele tak van deze training die bekend staat als kettlebell juggling (jongleren).

Een van de grootste voordelen die kettlebell biedt boven veel andere fitness apparaten, is dat zij aanzet tot whole-body oefeningen waarbij alle belangrijke spiergroepen worden betrokken. ‘Juggling’ tilt deze training naar een heel nieuw niveau. Het voegt een totaal nieuwe dimensie toe aan je training.

Wat is kettlebell juggling?

In tegenstelling tot wat je misschien denkt, houdt kettlebell juggling niet in dat je met een stel kettlebells jongleert zoals je dit met bijvoorbeeld ballen zou doen. Wat ‘jongleer’ oefeningen onderscheidt van andere oefeningen, is het zweef moment. Dit houdt in dat je de kettlebell tijdens de oefening loslaat en weer opvangt.

Hoe ziet kettlebell juggling er in de praktijk uit? Bekijk de onderstaande demonstratie van Russische mariniers om er een beeld van te krijgen:

Dat ziet er natuurlijk zeer indrukwekkend en moeilijk uit en waarschijnlijk denk je – dat lukt me nooit! Toch zijn er een aantal simpele basis oefeningen die makkelijk te leren zijn. Een hiervan vindt je verderop.

Voordelen van kettlebell juggling:

Waarom zou je in hemelsnaam willen jongleren met een kettlebell? Juggling biedt een aantal voordelen die je niet (of minder) hebt met conventionele kettlebell oefeningen.

Beter reactievermogen en coördinatie

Vanwege het eerder genoemde ‘zweef moment’ zijn jongleer oefeningen een uitstekende manier om je coördinatie en reactievermogen te verbeteren. Dit geldt des te meer voor oefeningen waarbij de kettlebell in de lucht om zijn as draait.

Explosieve kracht in alle richtingen

Waar je met conventionele oefeningen veelal kracht ontwikkelt in een recht pad (omhoog/omlaag of voorwaarts/achterwaarts) voegen jongleer oefeningen hier ook schuine en zijwaartse bewegingen aan toe.

Nog betere conditie training

Oefeningen zoals de swing, de clean en de snatch zijn natuurlijk al geweldig voor het ontwikkelen van een beter uithoudingsvermogen. Kettlebell-juggling oefeningen doen hier echter nog een schepje bovenop. Ze kosten veel meer kracht en inspanning dan andere ballistische oefeningen.

Absorberen en omleiden van kracht

Omdat je tijdens het jongleren de kettlebell loslaat en weer opvangt, ontwikkelen deze oefeningen als geen ander om kracht te absorberen en/of in een andere richting te leiden. Dit is een zeer belangrijke vaardigheid voor beoefenaars van bijvoorbeeld contact sporten en vechtsporten.

Je eerste kettlebell juggle

Voordat je met jongleren begint is het raadzaam dat je eerst de basis workouts beheerst zoals ze behandeld worden in de cursus van Jesse van der Velde. Hier volgt echter een simpele oefening die je kunt doen als je de voordelen van kettlebell jongleren zelf wilt ervaren (met dank aan streamfit.com).

Als je de oefening binnen doet, zorg er dan voor dat je een mat of iets dergelijks onder je kettlebell hebt liggen. Zo voorkom je dat je de vloer beschadigd als je hem per ongeluk laat vallen.

Hoewel deze oefening er misschien niet zo spectaculair uitziet als wat die gekke Russen hierboven laten zien, is hij een uitstekende opstap naar de meer gevorderde technieken.

Het blijft verbazingwekkend hoe eindeloos je kunt variëren met één simpel stuk gietzijer. Als de standaard oefeningen (en de talloze variaties hierop) je ooit gaan vervelen, dan kunnen de jongleer oefeningen weer een hele nieuwe dimensie toevoegen aan je training.


 

Gerelateerde artikelen:

Share
 Posted by at 13:20

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.