Aug 292015
 

kettlebell-snatchDe kettlebell snatch is een gevorderde oefening. Het is ook een van de meest explosieve kettlebell oefeningen. Hij verbrandt calorieën als geen ander, bouwt een enorme conditie op en helpt bij het ontwikkelen van explosieve kracht.

Om het maximale uit de oefening te halen, kun je er het beste pas mee beginnen nadat je de ‘one arm swing‘, de ‘swing pull’ de ‘clean‘ en de ‘military press’ goed onder de knie hebt.

Omdat de snatch er zo spectaculair uitziet, willen veel mensen er mee beginnen voordat ze een goede basis hebben. Dit vergroot het risico op blessures. Leer dus eerste de bovengenoemde oefeningen voordat je aan de snatch begint. Als je hem eenmaal beheerst, is het echter een van de meest effectieve ballistische full-body oefeningen die je kunt doen.

De makkelijkste manier om de kettlebell snatch te leren is door te beginnen vanuit de swing pull, zoals kettlebell instructeur Phil Scarito uitlegt in de onderstaande video.

Kettlebell snatch uitvoeren:

  • Start in een stabiele, staande positie met je voeten iets meer dan schouder breedte. Hou de kettlebell in een hand.
  • ‘Swing’ de kettelbell eerst naar achteren tussen je benen. Zorg er hierbij voor dat je je rug recht houdt en dat je naar voren blijft kijken.
  • ‘Swing’ de kettlebell krachtig naar voren. De kracht komt vanuit een explosieve heupbeweging, niet vanuit je rug of je armen.
  • De swing gaat over in een high-pull. Dit zorgt ervoor dat de voorwaartse beweging verandert in een opwaartse beweging.
  • Zodra de kettlebell ongeveer op schouder hoogte is, ontstaat er een ‘gewichtloos moment’. Dit is het moment waarop de waarop de overgang van je greep van de swing positie naar de press positie plaats vindt.
  • De beweging eindigt met een ‘lockout’. Dit is de positie waarbij je de kettlebell – stevig en gecontroleerd – met gestrekte arm boven je hoofd houdt.
  • Om weer terug te komen in de start positie doe je dezelfde stappen, maar dan in omgekeerde volgorde. Dit kan zowel snel als langzaam.

Zoals je ziet komt er nogal wat bij kijken om de kettlebell snatch goed uit te voeren. Wil je de oefening echt goed onder de knie krijgen, dan raad ik de Kettlebell Workout DVD cursus aan van Jesse vd Velde. Je krijgt dan een stap-voor-stap uitleg, in het Nederlands én op video. Je leert ook alle belangrijke voorbereidende oefeningen die nodig zijn om de snatch goed en gecontroleerd uit te voeren.

Terug naar Kettlebell Oefeningen >>

 

Share
 Posted by at 14:19

Sorry, the comment form is closed at this time.