Apr 022014
 

kettlebell-cleanDe kettlebell clean is een oefening die helpt bij het ontwikkelen van explosieve kracht. Daarnaast draagt hij bij aan intramusculaire coördinatie (samenwerking tussen spieren), het ontwikkelen van stabiliteit van je core en het sturen/absorberen van kracht.

De clean begint met de kettlebell op de grond of net daarboven (de hang), en eindigt in de ‘rack’ positie (kettlebell tegen de borst gerukt). Voordat je begint met deze oefening moet je eerst de swing goed beheersen.

De clean is eigenlijk niets meer dan een one arm swing waarbij de kettlebell aan het eind naar een andere positie wordt gestuurd. Dit sturen en absorberen van kracht/massa is een vermogen dat veel atleten (zeker vechtsporters en beoefenaars van andere contact sporten) goed van pas zal komen.

De standaard kettlebell clean:

De clean wordt uitvoerig behandeld in de Kettlebell Workout van Jesse van der Velde. Hier volgen de belangrijkste aandachtspunten voor de uitvoering:

  • Begin zoals je normaal een one-arm swing begint. Alle punten die van toepassing zijn op de swing gelden ook voor de clean, minus de gestrekte arm. De armen dienen los te blijven en de heupen moeten al het werk doen.
  • De kettlebell moet de kortst mogelijke afstand afleggen. In tegenstelling tot de swing (waarbij hij een boog maakt) volgt hij tijdens de clean een verticaal pad. Het is bijna dezelfde beweging als een bokser die een ‘uppercut’ doet.
  • Voorkom tijdens de overgang naar de ‘rack’ positie dat de kettlebell tegen de onderarm botst. Hij moet over de onderarm rollen zonder hard contact te maken.
  • Span je buikspieren aan zodra de kettlebell op je onderarm landt en adem krachtig wat lucht uit, zoals een bokser doet tijdens de uitvoering van een stoot. Je arm moet stevig tegen je borst gedrukt worden en de kettlebell moet rusten tussen je biceps en je onderarm.
  • Zorg ervoor dat je je polsen recht houdt tijdens het uitvoeren van de oefening. Laat ze niet achterover zwenken.

Terug naar Kettlebell Oefeningen >>


Gerelateerde Artikelen

Kettlebell Swing Kettlebell Swing – Vet Verbranden, Conditie en Explosieve Kracht
turkish get-up de ultieme kettlebell oefening Turkish Get Up – De Ultieme Kettlebell Oefening
platte buik Kettlebell Oefeningen voor een Platte Buik
Kettlebell training voor vrouwen Kettlebell Training Voor Vrouwen
Share
 Posted by at 10:21

Sorry, the comment form is closed at this time.