Mar 042015
 

Vet VerbrandenWat zijn de beste kettlebell oefeningen als je zo snel en effectief mogelijk vet wilt verbranden? Dit is een vraag die vaak gesteld wordt.

Om hier een goed antwoord op te kunnen geven, moeten we eerst kijken naar wat er eigenlijk voor nodig is om vet te verbranden. Vervolgens moeten we weten welke soort oefeningen hier het meest effectief op inspelen.

Hoe verbrand je vet?

Om vet kwijt te raken moet je calorieën verbranden. Sterker nog… je moet meer calorieën verbruiken dan je binnen krijgt. Dit houdt in dat vet verbranden altijd een combinatie is van dieet (calorieën in) en beweging/activiteit (calorieën uit).

Dit is de absolute basis van vetverbranding. Voor een uitgebreidere beschrijving… zie Vetverbranden de Basis

Welke soort oefeningen zijn het beste?

Het komt dus neer op calorieën. Als we kijken naar welke oefeningen het meest effectief zijn om vet te verbranden, dan is de vraag dus eigenlijk…

Welke bewegingen verbruiken het grootste aantal calorieën binnen zo kort mogelijke tijd?

Er zijn dan drie factoren die een belangrijke rol spelen:

Weerstand: Tijdens het tillen van een zwaar gewicht verbruik je meer energie dan met het tillen van een licht gewicht.

Intensiteit: Hoe meer en hoe explosiever je beweegt, hoe sneller je calorieën verbrandt. Met één minuut sprinten verbruikt je lichaam bijvoorbeeld aanzienlijk meer calorieën dan met één minuut wandelen.

Gebruikte spieren: Een beweging waarmee je grote spieren gebruikt (bv je bovenbeen spieren) kost meer energie dan een beweging die kleine spieren gebruikt (je buikspieren). Een beweging die meerdere spiergroepen aan het werk zet, verbrandt meer calorieën dan een beweging die maar één spiergroep gebruikt.

Wat zijn dus de meest geschikte oefeningen voor vetverbranding?

Oefeningen die:

  • Veel kracht vereisen
  • Intensief zijn
  • Zoveel mogelijk spiergroepen tegelijk aan het werk zetten

Welke kettlebell oefeningen voldoen het beste aan deze drie eisen?

Het werkelijke antwoord is dat bijna alle kettlebell oefeningen hieraan voldoen.

De kettlebell biedt weerstand… welke beweging je ook maakt

De oefeningen zijn intensief. Je voert ze immers in snel tempo en op een explosieve manier uit.

De meeste kettlebell oefeningen gebruiken veel verschillende spiergroepen. Dit is een natuurlijk gevolg van het trainen met vrije gewichten.

Er zijn echter – ook binnen de kettlebell training – een aantal oefeningen die uitblinken als het gaat om vetverbranding (snel calorieën verbranden).

Hier zijn mijn favorieten:

1: De kettlebell swing

Kettlebell SwingDit is waarschijnlijk de eerste oefening die je zult leren als je begint met kettlebell training. Het is ook een van de beste als je snel vet wilt verbranden.

Kettlebell swings zijn extreem intensief. Doe er 50 achter elkaar en je snapt wat ik bedoel. Ze voldoen aan alle bovengenoemde eisen. Ze zetten heel veel spieren aan het werk, zijn intensiteit/explosief en puur het blijven vasthouden van de kettlebell tijdens de beweging verseist de nodige kracht.

De swing is zo’n effectieve en veelzijdige oefening dat Tracy Reifkind er zelfs een heel boek aan heeft gewijd… ‘The Swing‘.

2: De Turkish Get Up

Kettlebell WorkoutDe Turkish Get Up is een van mijn favoriete oefeningen. Waar de Swing een typische ballistische (explosieve) oefening is, is de Turkish Get Up een echte grind oefening. Hij is een stuk langzamer, maar daarom zeker niet minder intensief!

De TGU zet zo ongeveer elk spiertje in je lichaam goed aan het werk. Je vecht niet alleen tegen het gewicht van de kettlebell, maar ook je eigen lichaamsgewicht.

De TGU is wat gevorderde oefening. Als je echter de basis van kettlebell training beheerst, mag hij zeker niet ontbreken in je vetverbrandings arsenaal.

3: De Snatch

Kettlebell training voor vrouwenDe snatch is een swing speciaal (of misschien zelfs oorlog). Het is een oefening voor als je wat verder gevorderd bent. Dat is ook de reden dat hij pas aan het einde van de Kettlebell Workout Serie wordt behandeld.

Een goede beheersing van de Swing is cruciaal voordat je begint met de Snatch. Als je er echter mee begint en hem een beetje onder de knie krijgt, zul je al snel merken waarom hij in de top 3 van vetverbrandende oefening staat.

Net als de Swing gebruikt ook de Snatch zeer veel verschillende spiergroepen. De Snatch is echter nog explosiever… en daardoor ook een stuk intensiever.

Zo, daar heb je ze… mijn favoriete kettlebell oefeningen voor vetverbranding.

Onthoud echter de drie bovengenoemde eisen. Iedere oefening die hieraan voldoet is goed om van overtollig vet af te komen. Hieronder vallen de meeste kettlebell oefeningen.

Ben je klaar om met kettlebell training te beginnen? Dan vindt je op deze site alles wat je moet weten over een kettlebell kopen.

Het is ook belangrijk om te bepalen welk gewicht kettlebell voor jou het meest geschikt is. Te zwaar en je loopt het risico op blessures… te licht en je training zal een stuk minder effectief zijn.


 

Meer interessante artikelen:

Share
 Posted by at 12:06

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.