Beginnen Met Kettlebell Training

Beginnen Met Kettlebell Training

Wat heb je precies nodig om te beginnen met kettlebell training? Niet zo heel veel! Het belangrijkste is een verlangen om een strakker, sterker en fitter lichaam te ontwikkelen… en natuurlijk een kettlebell!

Toch zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden en voorwaarden waaraan je moet voldoen voordat je je vol goede moed stort op kettlebell training.

Dit zijn de belangrijkste:

Om te beginnen met kettlebell training moet je:

Blessurevrij zijn:

Kettlebell training is intensief en zal in het begin wat onwennig aanvoelen… zeker als je nog nooit met gewichten hebt getraind. Door zijn unieke vorm en de verdeling van het gewicht zal het even wennen zijn aan de manier waarop de kettlebell je spieren belast.

Het is dan ook belangrijk dat je geen last hebt van blessures als je begint met de training. Ook als je rugklachten hebt kun je de kettlebell beter even laten staan. Bij twijfel is het altijd verstandig om eerst met je huisarts of fysiotherapeut te overleggen of kettlebell training voor jou wel de juiste keuze is.

Voldoende ruimte hebben

Een kettlebell is net een kanonskogel met een handvat. Als je er tijdens je training ergens mee tegenaan stoot (je koffietafel, je tv of dat glazen vitrinekastje met je verzameling porseleinen beeldjes) dan heeft hij ook ongeveer hetzelfde effect als een kanonskogel!

Het is dus verstandig om te zorgen dat je (ruim) voldoende ruimte hebt voor je training. Gelukkig is bij kettlebell training ruim voldoende nog steeds niet zo veel. De meeste kettelbell oefeningen kun je doen op 3-4 vierkante meter. Houd er ook rekening mee dat je tijdens ballistische oefeningen zoals de kettlebell swing, waarbij je met de kettlebell zwaait, voldoende ruimte hebt om de zwaaibeweging te maken.

Een stevige ondergrond hebben

Het is erg belangrijk dat je tijdens kettlebell training stabiel kunt staan. Een stevige, vlakke ondergrond is dus, zeker in het begin, essentieel. Als je eenmaal aan de oefeningen gewend bent dan kun je de training ook prima buiten op het gazon doen. In het begin is het echter verstandig om voor een stevige en vlakke ondergrond te kiezen.

Als je traint op laminaat of een tegelvloer zorg dan dat je schoenen draagt met goede grip zodat je niet wegglijdt tijdens de oefeningen. Het is ook verstandig om een matje of opgevouwen handdoek neer te leggen waar je de kettlebell op kunt zetten tussen oefeningen door. Dit zodat je de vloer niet beschadigd.

Sportkleding

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Net als bij iedere andere sport maakt het dragen van de juiste kleding een groot verschil. Voor kettlebell training is dit kleding waarin je je makkelijk kunt bewegen, zoals een trainingsbroek/korte broek en een T-shirt.

Een geschikte kettlebell

Natuurlijk is het allerbelangrijkste om te beginnen met kettlebell training de kettlebell zelf.

Kettlebells komen echter in diverse verschillende gewichten, soorten en maten. Het is dan ook erg belangrijk om er eentje te kiezen die licht genoeg is om er veilig mee overweg te kunnen maar tegelijkertijd zwaar genoeg om je training uitdagend te maken.

Je ziet soms mensen zwaaien met een 2 kg kettlebell. Tenzij je boven de 80 én reumatisch bent is dit totaal zonde van je tijd en geld. Een kettelbell moet weerstand bieden wil de training effectief zijn. Het kiezen van het juiste gewicht is dus bepalend voor hoe snel jij resultaten zult zien.

Zie ook: Welke Kettlebell Is Geschikt Voor Mij?

Bij het kopen van een kettlebell spelen meer factoren een rol dan alleen het gewicht. Zo kun je kiezen uit verschillende materialen (ijzer, staal, plastic) en vormen. Daarnaast zijn er ook nog verstelbare kettlebells die je, net als bijvoorbeeld een dumbbell op verschillende gewichten kunt instellen.

Zie: Veelgestelde Vragen Bij Het Kopen Van Een Kettlebell

Goede begeleiding</3>

Je kettlebell training (en je lichaam) staat of valt met de juiste uitvoering van de oefeningen. Een kettelbell is een stuk gietijzer. Hij is onverbiddelijk! Je kunt er je lichaam oersterk mee maken… of het compleet naar de gallemiezen helpen.

Wil je een goede kans lopen om binnen korte tijd met rugpijn, gescheurde spieren of andere blessures weken of maanden lang uit de running te zijn? Koop dan op goed geluk een kettelbell en ga willekeurige trainingen volgen die je op Youtube tegenkomt. Er zijn daar zeker ook goede trainingen te vinden. Het wordt echter aan jou overgelaten om het kaf van het koren te scheiden.

Om op een veilige manier de maximale resultaten uit je kettlebell training te halen heb je drie dingen nodig:

  • De juiste kettlebel (zie hierboven)
  • Het juist aanleren van de technieken
  • Een goed opgebouwd programma dat je helpt om eerst een solide basis te vormen waarop je later zelf verder kunt bouwen.

Het allerbeste is één-op-één coaching van een gecertificeerd kettlebell instructeur. Deze kan je live feedback geven en je technieken bijsturen waar dat nodig is.

Heb je geen tijd of zin om naar de sportschool te gaan en wil je liever thuis trainen? Dan is de Kettlebell Workout cursus een goed alternatief. Deze begint bij het begin en legt op een heldere manier (in het Nederlands) uit hoe je de oefeningen moet doen. Hij geeft je ook een zeer goed gestructureerd trainingsprogramma dat je binnen 5-7 weken van beginneling naar gevorderde kettlebell atleet brengt. Daarnaast krijg je er een kettlebell naar keuze bij zodat je meteen kunt beginnen met de training en voortaan vanuit huis kunt trainen.

Heb je eenmaal de basis onder de knie? Dan kun je zelf je training gaan uitbreiden met de meer gevorderde oefeningen zoals de Turkish Get-Up en anderen. Ook kun je dan trainingen via Youtube gaan proberen. Je weet nu immers veel beter waar je op moet letten. Je bent dus beter in staat de mensen die echt weten waar ze het over hebben te onderscheiden van degenen die zelf voor het eerst een kettlebell in hun handen hebben en alleen graag met hun kop voor de camera staan.

Hou je je aan de hierboven genoemde tips dan is kettlebell training een van de meeste effectieve workouts die je ooit zult tegenkomen om een slanker, strakker, sterker en fitter lichaam te ontwikkelen.

Zonder dure materialen of sportschool abonnement toch een strakker lichaam? Download ons gratis e-boek met simpele maar zeer effectieve lichaamsgewicht oefeningen waarmee je heel je lichaam traint… vanuit huis en zonder dure hulpmiddelen. Klik Hier

Beginnen met kettlebell training? Hou hier rekening mee. Tips en voorwaarden voor een veilige en effectieve kettlebell workout.

Share

Leave a Comment

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.