Nov 112015
 

kettlebell-training-voor-iedereenEen van de mooiste dingen van kettlebell training is dat deze werkelijk voor iedereen geschikt is. Of je nu man of vrouw, 15 of 65 jaar oud, fanatieke atleet of woonkamer sporter bent. Als je nog twijfelt of kettlebell training wel voor jou is weggelegd, dan zijn hier 7 redenen waarom je het zou moeten proberen:

1: Gezonder en Fitter

Dit is natuurlijk de meest voor de hand liggende. Kettlebell training heeft aantoonbare positieve effecten op je gezondheid. Het ontwikkelt functionele kracht, vergroot je uithoudingsvermogen en versterkt je cardiovasculaire systeem (hart en bloedvaten). Ook versnelt de training je stofwisseling en zet hij je lichaam aan tot het verbranden van vet.

Kettlebell oefeningen helpen ook je flexibiliteit/bewegelijkheid vergroten en zorgen voor een betere lichaamshouding. In veel gevallen helpt de training ook bij het voorkomen en verminderen van chronische rugklachten.

2: Weinig risico op blessures

In vergelijking tot veel andere krachtsporten loop je met kettlebell training weinig risico op blessures. Dit ligt voornamelijk aan het feit dat je niet met het maximale gewicht traint dat je kunt tillen. De training richt zich meer op conditie en volume in plaats van zo zwaar mogelijk tillen. Dit verminderd de stress op gewrichten en bindweefsel en leert je lichaam op een ontspannen en efficiënte manier bewegen. Dit maakt kettlebell training zeer geschikt voor zowel jong als oud.

Het is natuurlijk belangrijk om de oefeningen op de juiste manier uit te voeren en het juiste gewicht kettlebell te kiezen.

3: Toegankelijk

Kettlebell training is voor iedereen toegankelijk. Of je nu in de sportschool wilt trainen of vanuit huis. Zolang je de tijd neemt om de oefeningen op de juiste manier uit te voeren kun je voortaan overal met de traing aan de slag. Een vriendin van me neemt zelfs haar kettlebell mee op vakantie zodat ze op de camping kan trainen.

4: Lichaamstype maakt niet uit

Veel sporten vereisen een bepaalde bouw of een specifiek lichaamtype wil je er echt in uitblinken. Binnen de kettlebellsport (ook op professioneel niveau ) tref je echter alle soorten en maten mensen aan… lang, klein, atletisch gebouwd of juist heel tenger en zowel mannen als vrouwen.

Natuurlijk hebben de meeste mensen niet de ambitie om een professionele ‘Girevik’ te worden. Je hoeft je echter niet door je geslacht of lichaamsbouw te laten weerhouden om met kettlebell training te beginnen.

5: Uitdagend en veelzijdig

De hoeveelheid verschillende oefeningen die je met slechts één ketllebell kunt uitvoeren en de talloze manieren waarop je ze kunt combineren zorgen ervoor dat kettlebell workouts niet snel gaan vervelen. Je kunt je tijdens de ene workout meer op kracht en tijdens de andere meer op conditie richten. Je kunt je concentreren op onderlichaam, bovenlichaam of juist ‘total body’ workouts. Biedt je huidige kettlebell écht geen uitdaging meer, dan stap je gewoon over op een maaatje zwaarder… of je gaat met twee kettlebells trainen.

Kortom, kettlebell training zal altijd uitdagend blijven omdat je er altijd net dat ene schepje bovenop kunt blijven doen.

6: Goedkoop

Voor veel sporten heb je allerlei dure materialen en assessoires nodig. Wil je beginnen met kettlebell training, dan heb je aan één kettlebell heel lang meer dan genoeg. Je hebt al een fatsoenlijke voor een paar tientjes, afhankelijk van welk gewicht je nodig hebt. Dit maakt het, financieel gezien, voor veel mensen een ontzettend laagdrempelige sport.

7: Snel groeiende en enthousiaste community

De populariteit van de kettlebell is met een razend tempo gegroeid. Waar een paar jaar geleden nog bijna niemand ervan gehoord had, kun je er nu nauwelijks meer omheen. Een sportschool kan zichzelf niet serieus nemen als ze niet ergens een rek met kettlebells hebben staan. Ook in steeds meer woonkamers is hij inmiddels terug te vinden. Mensen die er al een tijdje mee bezig zijn zijn vaak razend enthousiast over de training.

Vrienden van me hebben inmiddels een kettlebell verzameling waar de gemiddelde sportschool een puntje aan kan zuigen. Als ik daar over de vloer kom dan word er vaak veel tijd besteed aan praten over de voortgang van de training, de resultaten, nieuwe oefeningen en hoe slopend de workouts zijn met die zwaardere kettlebell. De training is intensief… maar hij schept ook zeker een band.

Zelf de voordelen van kettlebell training ervaren? Klik hier.

Share
 Posted by at 16:01

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.