Aug 152015
 

tips-strakker-gezonder-lichaamAls je een slanker en fitter lichaam wilt, dan kun je dit op een aantal manieren aanpakken. Je kunt een super streng dieet volgen dat je tot op de calorie nauwkeurig vertelt hoeveel en wat je mag eten. Je kunt een trainingsschema volgen waarin precies staat aangegeven welke oefening je wanneer moet doen en hoe vaak. Het hoeft echter niet zo moeilijk te zijn.

Hier zijn 6 simpele tips die je vandaag nog kunt gaan toepassen om – zonder ingewikkelde diëten of schema’s – een strakker en gezonder lichaam te ontwikkelen…

Beperk je inname van geraffineerde suikers

Je hoort, zeker in de dieet wereld, wel eens beweren dat suiker slecht voor je is. Dit is onzin. Sterker nog, suikers zijn een belangrijke energiebron voor het lichaam. Je hebt echter goede en slechte suikers.

De goede suikers zijn de ongeraffineerde suikers die te vinden zijn in natuurlijke producten zoals groente, fruit en volkoren producten. De slechte suikers zijn de geraffineerde suikers die te vinden zijn in bewerkte producten zoals koekjes, ontbijtmixen, chips, wit brood en ijs.

Een simpele manier om meer goede en minder slechte suikers te gaan eten is dus door bewerkt voedsel wat vaker te vervangen door natuurlijke alternatieven. Oftewel… kies voor de appel in plaats van de donut.

Vermijd Transvetzuren

Transvet is zo ongeveer de slechtste en meest ongezonde soort vet dat je binnen kunt krijgen. Het merendeel van transvetzuren wordt fabrieksmatig geproduceerd. Het word vooral gebruikt voor de bereiding van harde margarines, frituurvet en bak- en braadvetten. Ook vind je het vaak in gebak, koek en (gefrituurde) snacks.

Kies om je inname van transvetzuren te beperken zoveel mogelijk voor vloeibaar of zacht vet en eet niet te veel koek, gebak en gefrituurde snacks.

Stop met eten voordat je vol zit

Een effectieve manier om te voorkomen dat je overeet, is door te stoppen met eten voordat je vol zit. In Okinawa noemen ze dit ‘hara hachi bu‘, wat betekent – eet tot je 80% vol zit. Dit principe, in combinatie met hun voornamelijk plantaardige dieet, heeft ertoe bijgedragen dat de inwoners van Okinawa behoren tot de gezondste en langst levende mensen ter wereld.

stop-met-eten-voordat-je-volzit

Hoe leer je te stoppen met eten voordat je vol zit?

Eet langzamer. Neem rustig de tijd voor je maaltijden en leer jezelf aan om iedere hap goed te kauwen. Het duurt tussen de 15 en 20 minuten voordat de maag aan de hersenen het signaal doorgeeft dat je vol zit. Snel eten leidt vaak tot overeten

Let op je maag. Let tijdens het eten op het gevoel dat je in je maag hebt. Zodra je druk op je maag begint te voelen zit je ongeveer 80%. Het kan 15 tot 20 maaltijden oefening vergen voordat je dit gevoel echt gaat ontwikkelen. Het resultaat is deze oefening echter zeker waard.

Drink meer water

Je hebt het ongetwijfeld vaker gehoord, maar dit komt omdat het ook echt belangrijk is. Dat komt niet alleen omdat het belangrijk is dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Water helpt ook om je hongergevoel te beperken. Het drinken van een glas water voor de maaltijd verkleint het risico op overeten.

Doe aan Interval Training

Interval training is een van de meest effectieve manieren om snel vet te verbranden en je algehele conditie te verbeteren. Interval training bestaat uit het afwisselen van periodes van hoge intensiteit oefeningen met periodes van lagere intensiteit. Bijvoorbeeld sprinten, joggen, sprinten, joggen.

Deze vorm van training zorgt voor een snellere stofwisseling en een optimale vetverbranding, en dat alles binnen een relatief korte training. Kettlebell workouts zijn een goed voorbeeld van deze soort training.

Doe aan krachttraining

doe-aan-krachttraining

Krachttraining helpt om meer spiermassa op te bouwen. Het maakt je sterker en het versneld je stofwisseling, waardoor je sneller vet gaat verbranden. Daarnaast zorgt het voor sterkere botten en gewrichten en zet het je lichaam aan tot de productie van groeihormoon. Sterker nog, naarmate we ouder worden, wordt het juist steeds belangrijker om regelmatig kracht- of weerstandstraining te doen.

Iron Man Steve Holman, ontwikkelaar van het ‘Old School New Body‘ programma, beweert zelfs dat het bij uitstek de krachttraining is geweest die ertoe heeft bijgedragen dat hij en zijn vrouw Becky nog steeds een lichaam hebben waar de gemiddelde sportieve 25 jarige trots op zou zijn. En dit ondanks het feit dat ze alle twee al ruim in de 50 zijn. In zijn artikel “5 Steps to Looking 10 Years Younger” waarom onder andere krachttraining – zowel voor vrouwen als mannen – zo belangrijk is naarmate we ouder worden.

Drie keer per week een half uurtje krachttraining (zoals kettlebell oefeningen) is al genoeg om een grote positieve impact te hebben op hoe je eruit ziet en hoe je je voelt.


Gerelateerde Artikelen:

 

Share
 Posted by at 14:50

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.